Blog Layout

Hoe maak je shuffleboard een succes op jouw locatie?

apr. 10, 2024

Hoe maak je shuffleboard een succes op jouw locatie?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, shuffleboard is nog erg onbekend in Nederland. Daarom is het plaatsen van een shuffleboard niet meteen garantie op succes. Dit is de grootste uitdaging om shuffleboard succesvol maken in je onderneming. Shuffly heeft de afgelopen 5 jaar veel geleerd wat belangrijk is bij het plaatsen van een shuffleboard. In dit artikel ga ik de belangrijkste succesfactoren vertellen om een succesvolle shuffleboard exploitatie neer te zetten.

1.     Locatie

Locatie locatie locatie, dit is naar mijn mening het allerbelangrijkste voor een shuffleboard. Zet je het shuffleboard achteraan in een donker hoekje in je zaak dan kan ik je op een bierviltje meegeven dat shuffleboard geen succes zal worden.

Omdat shuffleboard nog relatief onbekend is, is het belangrijk dat het op een goede zichtlocatie komt te staan. Het liefst zo dicht mogelijk bij de bar/ uitgiftepunt van de pucks. Dit heeft meerdere voordelen.

·      Gasten kunnen de pucks dichtbij afhalen.

·      Bar personeel kan van achter de bar het shuffleboard in de gaten houden als het niet misbruikt wordt

·      Bar personeel kan uitleg geven vanuit achter de bar

·      Gasten kunnen gemakkelijker drank halen (Shuffleboard is een echt bierspel, zie punt twee)



Ook kan ervoor gekozen worden dat het dichtbij een looppad staat. Bijvoorbeeld dicht bij het pad naar de wc, waar bijna alle gasten langs lopen, of dichtbij de ingang, dat gasten er langs lopen bij binnenkomst.

Locatie kan het maken of breken. Zet het shuffleboard op de meest prominente plek in je zaak! (zo mogelijk natuurlijk) Hierbij enkele praktijkvoorbeelden van goede positionering en van slechte positionering.

✅ Goed voorbeeld: Bowling s’Heerenberg



Bij Bowling S’heerenberg is het shuffleboard recht voor de bar geplaatst, midden in het centrum van hun zaak. Eerst wouden de eigenaren het in een aparte ruimte op een andere verdieping plaatsen. Om het eerst populair te maken heb ik aangeraden om het recht voor hun bar neer te zetten. Mede hierdoor is het shuffleboard hier een groot succes!

⛔ Slecht voorbeeld: Landal Greenparks Hoog Vaals




Bij Landal Greenparks Hoog Vaals is het shuffleboard achter in de spelletjeshal neergezet naast een trampolinepark en andere leisure activiteiten. De pucks die lagen bij een afgiftebalie 50 meter verderop. Er was bijna nergens duidelijk waar de pucks te halen waren. Het shuffleboard was in een sfeerloos hoekje neergezet en hierdoor is deze locatie niet succesvol geworden.

Conclusie:

Ik zal niet zeggen dat op een mindere locatie shuffleboard niet populair kan worden, maar wat ik wel zeker weet is dat als het op een goede (zicht)locatie wordt gezet dicht bij de bar, dat de kans van slagen vele malen groter is! Geef shuffleboard het podium wat het verdient om het spelletje tot een succes te maken!

2.     Plek om drankjes neer te zetten

In de ogen van Shuffly is shuffleboard een echt kroegspel. Een drankje en een spelletje shuffleboard gaan dus hand in hand. Hiervoor is het belangrijk dat je je drankje binnen handbereik neer kunt zetten tijdens het spelen. Als je eerst naar een tafel moet lopen dan verstoort dat de dynamiek en ben je uit de flow van het spelletje.



Hier heeft Shuffly iets slims op bedacht. De shuffleboards van Shuffly zijn namelijk niet voor niks zo lomp uitgevoerd met grote balken. Deze zijn expres zo groot gemaakt, zodat jij overal op de rand je drankje neer kunt zetten! Zo kun je dus drinken en spelen tegelijk. En je kunt zelf wel raden dat dit goed is voor de drankomzet!

Heb je een shuffleboard met geen brede rand, dan is het aan te raden om zo dichtbij mogelijk faciliteiten moeten maken waar mensen hun drankje op kunnen zetten. Dit kan met barren aan de muur of goed gepositioneerde tafeltjes. Maar je wilt ook niet dat de tafeltjes in de weg staan.

Soms zijn er ook drankhouders te koop om aan shuffleboards te hangen, maar het is veel minder gemakkelijk om je drankje in een drankhouder te plaatsen dan gewoon simpel en snel op de rand. Het verschil lijkt misschien klein, maar in gebruiksgemak is dit een groot verschil.

✅ Goed voorbeeld: Café de Jeugd Amsterdam



Je kunt je drankje overal op de rand plaatsen, zodat het binnen handbereik is.

⛔ Slecht voorbeeld: O’learys, Mall of the Netherlands Leidschendam



Wat ze goed gedaan hebben in dit voorbeeld is aan beide zijden langs de wand een bar gemaakt. Echter met spelen is dit te ver weg. Het is iedere keer, voor elke slok, twee meter lopen. Hierdoor vergeet je te drinken tijdens het spelen. Als het shuffleboard dichter bij de wand had gestaan dan was het goed geweest. Nu zou het opgelost kunnen worden door de shuffleboards wat verder uit elkaar te zetten en in het midden iets van en barretje of tafelblad te maken. Dan is de bar aan de muur dichterbij en dan kun je ook nog aan de andere kant in het midden je drankje kwijt.

Conclusie:

Gasten willen gezellig iets drinken tijdens een potje shuffleboard. Daarom willen ze hun drinken zo dicht mogelijk bij kwijt. In de goot zetten dat is ook niet handig, dus op een natuurlijke manier zoeken ze naar de dichtstbijzijnde plek om het drankje neer te zetten. Als dit te ver weg is dan gaat dit ten koste van het spel (want dan kunnen ze niet drinken), en ten koste van de drankomzet. Dus faciliteer dit op een zo goed mogelijke manier.

3.     Maak je personeel enthousiast/ambassadeur

Zodra het shuffleboard geplaatst is, organiseer meteen met zo veel mogelijk personeelsleden een gezellige shuffleboard avond. Zorg voor drank en gezelligheid en leg het spel uit. Zorg vooral dat je personeel plezier heeft met het shuffleboard! Als je personeel enthousiast is van shuffleboard, dan zullen ze dit ook enthousiast uitleggen aan gasten. Ze zullen er positief met emotie over praten en dit is aanstekelijk. Niks is meer een dooddoener dan aan een personeelslid vragen hoe shuffleboard werkt en dat ze niet weten hoe het werkt of ze er niet enthousiast over zijn.

Shuffly kan hier ook een rol in spelen. Shuffly kan het spel uitleggen, een toernooitje opzetten en dingen vertellen over onderhoud, juist/onjuist gebruik en alles wat personeel verder moet weten over het shuffleboard. Één keer investeren in het begin dat je personeel enthousiast is levert hierna heel veel op!

4.     Goede verlichting

Deze is simpel. Valt het shuffleboard weg in de ruimte omdat het in het donker staat? Dan zal het niet uitnodigend zijn om te gaan shuffleboarden. Het epoxy speelveld is juist heel erg mooi als het goed uitgelicht wordt. Het gaat dan stralen! Dus zet het letterlijk in de schijnwerpers! Goede (sfeer)verlichting is dus belangrijk.

✅ Goed voorbeeld: Microlab Eindhoven



Microlab heeft twee lampen direct boven het shuffleboard gehangen. Het kunnen natuurlijk ook andere lampen zijn, maar hierdoor wordt het epoxy speelveld goed uitgelicht waardoor het er aantrekkelijk uit ziet om te spelen!

⛔ Slecht voorbeeld: Eerste weken Antwerp Bowling (Nu wel opgelost!)



Ondertussen zijn er extra lampen geplaatst, echter in het begin was dit een erg donkere hoek waar het shuffleboard stond. Dit nodigde niet echt uit om naar toe te lopen. Dit is gemakkelijk opgelost met wat spotjes erop!

5.     Juiste aantal shuffleboards

Heb je een hele grote locatie, en zet je één klein shuffleboardje neer, dan valt het weg in het niet. Dan is de kans kleiner dat het een succes wordt. Zet je shuffleboard exploitatie neer in verhouding met je zaak. Denk hier dus goed over na hoeveel shuffleboards je wilt plaatsen. Zorg ervoor dat het in verhouding is met eventuele andere activiteiten.

✅ Goed voorbeeld: De Vermaekerij Maasbree.



De Vermaekerij in Maasbree heeft dit erg goed gedaan. Qua positionering hebben ze heel goed nagedacht over waar ze hun shuffleboards neer hebben gezet, zoals twee shuffleboards midden in het restaurant zodat het de aandacht trekt, één bij de bowling, en nog twee in een privé zaal. Ze hebben dus 5 shuffleboards verspreid door hun hele zaak! Hierdoor hebben ze shuffleboard een bepaalde body gegeven. Want welke zaak zet nu 5 shuffleboards neer als het een saai spelletje is? Gasten kunnen er dus spreekwoordelijk niet langsaf. Als ze naar de wc lopen dan komen ze er wel een tegen. Waar gaat het hier om? Als ze maar één shuffleboard neergezet zouden hebben in hun grote zaak, dan was het waarschijnlijk weggevallen in het geheel en minder succesvol/winstgevend geweest. Nu verhuren ze vaak de shuffleboards helemaal uit aan groepen tot 8 personen, voor €22,50 per 55 min.

6.     Grootte shuffleboard

Hoe groot shuffleboard heb je nodig? Dit is afhankelijk van vele facetten en afwegingen. Over het algemeen geld de regel, hoe groter hoe leuker. De officiële afmeting shuffleboard in America is 22ft (671cm). Dit is dus heel erg groot! In Nederland hebben we niet altijd zoveel ruimte tot onze beschikking. Daarom is de standaard maat bij shuffly 14ft. Dit is een leuke speellengte die zowel uitdagend en te plaatsen is.

Meestal raad ik aan om 1 meter ruimte aan beide uiteinden vrij te houden van het shuffleboard. Verder vraag ik de klant altijd hoeveel ruimte ze tot hun beschikking ze hebben en meestal is het advies om hier binnen de vrije loopruimte een zo groot shuffleboard in te plaatsen. In een grote bowlinghal of in een Family Entertainment Center kan het advies dus zijn om full size shuffleboards neer te zetten. Terwijl in een kleine kroeg in het centrum van Amsterdam het advies kan zijn om een 12ft shuffleboard of nog kleiner neer te zetten.

Verder is het natuurlijk ook budget afhankelijk. Hoe groter, hoe duurder. Kleine shuffleboards hoeven zeker niet onder te doen van hun grotere broers. Met verschillende snelheden shuffleboard poeders kun je het spel nog steed moeilijk maken! Echter als je professioneel wilt spelen, en je hebt de kleine shuffleboards al uitgespeeld, dan wil je wel zeker een groot (full size) shuffleboard hebben. Dit zal ook zeker de trend hebben, dat ook in Nederland er steeds meer grote shuffleboards zullen komen, omdat dit wereldwijd toch de standaard is.

Mijn tip, staar je niet blind op lengte of op een artikel dat je online gelezen hebt, kijk wat mogelijk is in je locatie en ga verschillende groottes shuffleboards uitproberen. Ervaren = weten. Shuffly geeft altijd graag advies welke grootte voor uw gebruik het beste is.

✅ Goed voorbeeld: De Final Touch



Met de Final Touch waren we lang in gesprek over de keuze tussen een 14 of 16 feet shuffleboard. De klant had gelezen dat echt leuke shuffleboards beginnen vanaf 16ft. Het zou in de ruimte gekund hebben maar dan zou het erg krap zijn geworden. Ondanks dat ik enkele duizenden euros meer had kunnen verdienen door grotere shuffleboards te adviseren, heb ik geadviseerd om voor de 14 feet shuffleboards te gaan met goede loopruimte aan de achterkant. Achteraf zijn ze heel erg blij met de keuze. Want niemand wil ook weggestopt staan in een hoekje voor alleen wat extra centimetertjes shuffleboard.

⛔ Slecht voorbeeld: kantoor




Achteraf gezien had deze klant graag een wat groter en massiever shuffleboard willen hebben. Het shuffleboard valt een beetje weg in de ruimte en is wat iellig. Een iets groter/dikker shuffleboard was meer in verhouding geweest met de ruimte.

7.     Actieve promotie

Heb je alles van hierboven goed gedaan, maar doe je niks aan promotie en verwacht je dat het uit zichzelf wel een succes wordt, dan kom je hoogstwaarschijnlijk van de koude kermis thuis. De meeste mensen kennen shuffleboard nog niet, en als er een lege, dode tafel staat, zonder pucks, dan nodigt dat niet echt uit om te gaan spelen. Zien spelen doet spelen! Als mensen zien dat andere mensen plezier hebben op het shuffleboard, dan willen ze zelf ook plezier hebben en het shuffleboard uitproberen!

Zorg daarom in de eerste maanden dat het zo veel mogelijk mensen Shuffly uit gaan proberen. Vraag of ze shuffleboard al kennen. Vraag of ze het gratis even uit willen proberen. Doe het even voor en leg even uit hoe het moet. Je zult zien dat als ze het eenmaal aan het spelen zijn, dat bijna iedereen het leuk vindt! En al is het spelletje gratis weggegeven omdat ze op een ander spel stonden te wachten, een deel van de mensen zal er de volgende keer speciaal voor terugkomen! Shuffleboard is leuk en verslavend, maar de drempel om het te gaan doen moet zo laag mogelijk gemaakt worden.

Zorg er dus voor dat het personeel shuffleboard actief promoot. Op social media en online kan het spel natuurlijk ook gepromoot worden. Filmpjes kunnen gemaakt worden, toernooitjes geörganiseerd en shuffleboard kan aan arrangementen toegevoegd worden. Met al deze effort is de kans dat het niet slaagt zeer klein! Het is even een investering, maar na enkele maanden zul je zien dat het steeds gemakkelijker gaat en op zichzelf gaat lopen.

8.     Andere factoren

Natuurlijk zijn er nog veel meer factoren die meespelen voor het succes van shuffleboard. We hebben het helemaal niet gehad over doelgroep bijvoorbeeld. Of essentiële accessoires. Of het multifunctioneel kunnen gebruiken van je ruimte. Over kwaliteit, pucks, poeder, onderhoud. Epoxy of geen epoxy. Hoeveel geld je vraagt voor de verhuur. Hoe je de reserveringen bijhoudt. Per welke tijdseenheid je het shuffleboard verhuurt. Etc. etc.

Overweldigt je dit allemaal een beetje? Geen probleem. Shuffly is hiervoor om je te helpen. Shuffly is de afgelopen 5 jaar steeds meer bezig met het creëren van de beste shuffleboard exploitatie dan dat ik alleen maar shuffleboards verkoop. Shuffly kan een hele shuffleboard exploitatie voor je ontwerpen en intekenen in je locatie. Shuffly ontzorgt en helpt je bij het opzetten van je shufflebord avontuur. De afgelopen 5 jaar hebben we veel geleerd, ook fouten gemaakt, en graag wil ik je helpen om deze fouten te voorkomen. Het leukste is om zo samen met de klant in gesprek te zijn om een shuffleboard ervaring te gaan creëren die bij jou past.

Conclusie:

Hou je rekening met de bovenstaande punten, dan kan je shuffleboard exploitatie bijna niet mislukken. Gooi je snel ergens een shuffleboard in zonder er goed over na te denken en zonder er moeite in te steken, dan weet ik bijna zeker dat het mislukt. Veel dingen zijn gezond boeren verstand. Sommige dingen en details komen voort uit 5 jaar ervaring in het plaatsen van shuffleboards. Graag help ik jullie om shuffleboard succesvol te maken. Want hoe succesvoller we het samen maken, hoe populairder het wordt in Nederland en hoe gemakkelijker het wordt om een shuffleboard neer te zetten!

Heb je vragen? Ben dan niet bang om contact op te nemen! Ik help je graag verder. Stuur mij een prive berichtje of een email: micky@shuffly.nl

Micky Verhaeg

Eigenaar Shuffly

www.shuffly.nl



Shuffly Blog

10 apr., 2024
Pimeur!!!
10 apr., 2024
Productie in volle gang!
Meer posts
Share by: